|
2012, M.A. |
|
2012, Horia Truta |
|
2009, Graiul Maramureşului |
|
2008, Horia Truţă, Dan Demşea |
|
2007, Francois Pamfil |
|
2007, Ana Franca, arhitect |
|
2005, Loredana Nicoară |
|
2005, Gabriel Bonaciu |
|
2005, Aurel Chiriac |
|
2004, Vasile Sărăndan, interviu |
|
2004, Vasile Sărăndan |
|
2004, Onisim Colta |
|
2004, C. Puşcaş |
|
2004, Amedeo Caftangioglu |
|
2000, Pengo Zoltan |
|
2000, Horia Medeleanu |
|
2000, Ioan Moldovan |
|
2000, Gabriela Crişan |
|
1999, Negoiţă Lăptoiu |
|
1997, rev.Silvania |
|
1996, Horia Medeleanu |
|
1986, Octavian Barbosa |
|
1986, Iudit Anghel |
|
1985, Călin Dan |
|
1984, Valentin Stache |
|
Avem azi deosebita ocazie de a prezenta publicului orădean creaţia unui fost elev al meu, care, alături de alţi colegi, este exponentul unei generaţii care a dat mai multe nume de rezonanţă Ă®n arta contemporană, iar pentru artist este momentul achitării de o obligaţie morală, de a se prezenta cu o expoziţie personală la Oradea, de care Ă®l leagă primii ani de formaţie dar şi apropierea de locurile natale.
Fie că-şi realizează lucrările prin cioplirea Ă®n lemn sau turnare Ă®n bronz, importantă pentru artist este concepţia spaţială a volumului, masivitatea monolitică este anulată de regulă prin ruperea continuităţii, printr-un joc de plinuri şi goluri. Pe parcursul Ă®ntregului său efort de redare a formelor sculpturale Ă®n spaţiu, recunoaştem o clară intuire a bunelor proporţii.
Există Ă®n formele sale spaţiale o dialectică strânsă Ă®ntre tendinţa explozivă de deschidere a volumului spre exterior şi tendinţa de păstrare a unităţii, a coerenţei volumelor. Aluzia antropomorfă simţită Ă®n ritmul unor linii curbe coexistă cu un spirit geometric ce nu ţine numai de stilizare ci de capacitatea de expresie a formei pure, tentat de construcţia metaforică, artistul subliniază un motiv sau altul, ce câştigă astfel prestigiu Ă®n ansamblul compoziţiei. Cultul pentru simplitatea şi rigoarea geometriei se bazează pe forţa vizuală a ansamblului combinată cu o clară Ă®nţelegere a exigenţelor exprimării Ă®n trei dimensiuni, ceea ce presupune, pentru o sculptură, posibilitatea de ai percepe totalitatea semnificaţiilor din orice punct am privi-o. Astfel, artistul reuşeşte să se refere, creator al prestigioasei tradiţii a genului, asigurând raporturi active Ă®ntre gol şi plin, Ă®ntre elementele statice şi cele dinamice, Ă®ntre exigenţele de expresie pur vizuale şi clara sarcină evocator-narativă a lucrărilor sale.
Puritatea formelor şi fluiditatea liniei vorbesc despre aspiraţia spre un ideal de frumuseţe bazat pe gravitate şi armonie, seriozitate şi profunzime, completat de o bună cunoaştere a meşteşugului şi de Ă®nţelegerea materialului. De aceea lucrările sale tind să se afirme ca prezenţe spirituale care tulbură realitatea obiectivă dintr-o Ă®ncărcătură magică.
Gabriela Crişan, critic de artă – deschiderea vernisajului din 20.07.2000, expoziţia personală a sculptorului Dumitru Paina, Galeria Noble House, Oradea
|