|
2012, M.A. |
|
2012, Horia Truta |
|
2009, Graiul Maramureşului |
|
2008, Horia Truţă, Dan Demşea |
|
2007, Francois Pamfil |
|
2007, Ana Franca, arhitect |
|
2005, Loredana Nicoară |
|
2005, Gabriel Bonaciu |
|
2005, Aurel Chiriac |
|
2004, Vasile Sărăndan, interviu |
|
2004, Vasile Sărăndan |
|
2004, Onisim Colta |
|
2004, C. Puşcaş |
|
2004, Amedeo Caftangioglu |
|
2000, Pengo Zoltan |
|
2000, Horia Medeleanu |
|
2000, Ioan Moldovan |
|
2000, Gabriela Crişan |
|
1999, Negoiţă Lăptoiu |
|
1997, rev.Silvania |
|
1996, Horia Medeleanu |
|
1986, Octavian Barbosa |
|
1986, Iudit Anghel |
|
1985, Călin Dan |
|
1984, Valentin Stache |
|
ĂŽn această seară salutăm un eveniment Ă®n viaţa culturală a oraşului nostru. Este un salut adresat faptului că pe această hartă apare Ă®ncă un loc minunat, un loc Ă®n care creatorul de artă şi iubitorul de artă se pot Ă®ntâlni şi pot dialoga prin intermediul operei de artă. Este un lucru salutar cu atat mai mult cu cât Oradea are nevoie de astfel de spaţii culturale şi din această pricină trebuie să mulţumim Fundaţiei Noble House cu toată generozitatea sufletului nostru, artişti şi iubitori de artă, de astfel de spaţii.
Se mai Ă®ntâmplă un lucru fericit, că deschiderea acestui centru cultural, acestui spaţiu de cultură Noble House, să adăpostească lucrările unui artist plastic remarcabil, unui artist a cărui carte de vizită ne-ar scuti pe noi de foarte multe cuvinte. Cei care cunoaştem activitatea culturală a domnului Paina, şi dacă nu o cunoaştem, cel puţin o putem aproxima din acest foarte frumos catalog, ne dăm seama şi pe această cale, dar mai ales prin contactul direct cu lucrările artistului, că avem de-a face cu o conştiinţă artistică autentică şi cu un sculptor bine Ă®ntemeiat Ă®n actul artistic, a cărui operă aici prezentă prin mostre, doar vârful de ice-berg al creaţiei sale, dovedeşte nu numai talent, pentru că vorbind despre talent ne referim mai ales la cei foarte tineri, fără să negăm tinereţea artistului, aici este vorba Ă®nsă de o viziune constituită şi de o originalitate de adâncime.
Despre creaţia sculptorului Dumitru Paina s-au pronunţat cu competenţă critici de artă şi nu voi face eu acum greşeala să emit un comentariu extensiv asupra vârstelor artistice ale artistului, asupra trăsăturilor specifice ale viziunii sale artistice.
Totuşi, Ă®ngăduiţi-mi să observ că delicateţea omului, tandreţea, lirismul, această viziune poetică care, indiferent prin ce cercuri de vârstă au trecut ele, chiar şi Ă®n aceste trei odăi, enclave sau alveole artistice, avem prilejul să cunoaştem aceste arderi de etape ale artistului de la lucrările mai Ă®ndepărtate Ă®n timp cum sunt portretele sau cuplurile de bronz care ţin de o viziune mai clasică, mai cuminte aş zice, până , trecând prin perioade intermediare, până la ceea ce Ă®nseamnă vârsta, ora de acum a artistului Dumitru Paina.
Aş saluta sau aş observa şi eu această blândeţe, această tandreţe, pentru că este cel care se oferă prin ostentaţie simţului privitorului, prin care artistul proiectează Ă®n materie gândul său artistic, fie că este lemn, marmură sau o combinaţie de două materiale, produsul artistic al sculptorului Dumitru Paina dovedeşte o extraordinară generozitate, o bunătate, o iubire Ă®n ultimă instanţă a tainelor lumii, iar aceste taine ale creaţiei sale se regăsesc Ă®n lucrări: germinaţia, misterul vegetaţiei dus până la ideea de divinitate, ideea de cuplu, tema sacralităţii.
Ioan Moldovan, scriitor - deschiderea vernisajului din 19.07.2000, expoziţia personală a sculptorului Dumitru Paina, galeria Noble House, Oradea
|