|
2012, M.A. |
|
2012, Horia Truta |
|
2009, Graiul Maramureşului |
|
2008, Horia Truţă, Dan Demşea |
|
2007, Francois Pamfil |
|
2007, Ana Franca, arhitect |
|
2005, Loredana Nicoară |
|
2005, Gabriel Bonaciu |
|
2005, Aurel Chiriac |
|
2004, Vasile Sărăndan, interviu |
|
2004, Vasile Sărăndan |
|
2004, Onisim Colta |
|
2004, C. Puşcaş |
|
2004, Amedeo Caftangioglu |
|
2000, Pengo Zoltan |
|
2000, Horia Medeleanu |
|
2000, Ioan Moldovan |
|
2000, Gabriela Crişan |
|
1999, Negoiţă Lăptoiu |
|
1997, rev.Silvania |
|
1996, Horia Medeleanu |
|
1986, Octavian Barbosa |
|
1986, Iudit Anghel |
|
1985, Călin Dan |
|
1984, Valentin Stache |
|
DUMITRU PAINA are o propensiune pentru o sculptură emblematică. Sub acţiunea daltei sale formele devin “semne” Ă®ncărcate adeseori de un talc poetic. Demersul său presupune o atitudine lirică, plină de tandreţe, faţă de material. Mai ales Ă®n cazul pietrei (al marmurei, Ă®n special), Paina insistă asupra efectelor tactile şi optice. Lumina pare că iradiază din miezul materiei pentru a genera climatul special spiritual al lucrării. ĂŽn schimb, sculptura Ă®n lemn a lui Paina se adresează mai mult intelectului. ĂŽn aceste lucrări, artistul este preocupat de o “idee” pe care se străduieşte să o transmită cât mai direct, folosind elemente puţine şi compoziţii sumare, abusive. Simbolistica lor se descifrează cu uşurinţă. O “Golgota”, de pildă este sugerată de trei paralelipipede verticale, implantate Ă®ntr–un volum cu un plan inclinat.
Ceea ce leagă lucrurile executate Ă®n lemn de cele realizate Ă®n piatră (marmoră) este imaginaţia asociativă a sculptorului, capacitatea sa de a descoperi sensuri noi, punând alături forme simple. Aceste “forme simple” ne trimit gândul la o zestre arhetipală ce constituie baza unei evoluţii artistice demne de toată Ă®ncrederea.
Horia Medeleanu, critic de artă, 2000
|