Dumitru Paina
Biografie Sculpturi Texte critice Contact  
Dumitru Paina

  2012, M.A.
  2012, Horia Truta
  2009, Graiul Maramureşului
  2008, Horia Truţă, Dan Demşea
  2007, Francois Pamfil
  2007, Ana Franca, arhitect
  2005, Loredana Nicoară
  2005, Gabriel Bonaciu
  2005, Aurel Chiriac
  2004, Vasile Sărăndan, interviu
  2004, Vasile Sărăndan
  2004, Onisim Colta
  2004, C. Puşcaş
  2004, Amedeo Caftangioglu
  2000, Pengo Zoltan
  2000, Horia Medeleanu
  2000, Ioan Moldovan
  2000, Gabriela Crişan
  1999, Negoiţă Lăptoiu
  1997, rev.Silvania
  1996, Horia Medeleanu
  1986, Octavian Barbosa
  1986, Iudit Anghel
  1985, Călin Dan
  1984, Valentin Stache

De la Sfântul Dumitru….. Dumitru Paina
Vernisată la Galeria Naţională Delta, de ziua Sfântului Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, expoziţia de sculptură a fecundului artist plastic arădean, se va întinde pe toată durata lunii noiembrie. Născut la 27 iulie, 1953, în Livada de Bihor, Dumitru Paina a absolvit Institutul de Arte Plastice “Ion Andreescu”, specializarea sculptură-restaurare, în anul 1982. Din 1995 funcţionează ca şi lector la Facultatea de Arte Vizuale din Oradea. Membru al U.A.P. Arad.
A avut, până în prezent, nenumărate expoziţii personale, de grup şi colective, în ţară şi străinătate. De asemenea, a executat mai multe lucrări monumentale şi ansambluri sculpturale: “Monumentul eroilor”-Hălmagiu, “Fotbalist“- Sebiş, “Arca lui Noe”-Hamburg Donau-Austria.
Expoziţia deschisă acum este un argument în favoarea predicţiilor făcute cândva de către subtilul critic de artă Horia Medeleanu.
Astfel, indiferent de materialul în care lucrează ( marmoră, bronz, lemn sau sticlă) Dumitru Paina dovedeşte că a ajuns la o esenţializare a ideilor care-l preocupă, simbolistica numerelor, de exemplu, servindu-i ca un excelent pretext pentru a-si exterioriza obsesiile. Temele dominante par a fi pe mai departe cele ale miracolului vieţii ( Cuplu, Familie, Geneză, Germinaţie) şi a credinţei (Jertfă, Prescură, Catedrala, Semn). Dimensiunea spirituală mi se pare a fi cel mai fericit exprimată în acea “Cupă” din lemn de paltin, un posibil potir al Sfântului Graal, ce izbuteşte să adune laolaltă atât perfecţiunea circulară a unei mandale, cât şi puterea reunificatoare unei quaternităţi semnificative. De fapt, e o caracteristică a sculpturii lui D.P. că, oricât de mult s-ar îndepărta de o realitate care l-a inspirat, care i-a trezit impulsul creator, o urmă a acesteia, o engramă, întipărită poate chiar în inconştientul colectiv, se dezveleşte, sau cel puţin, este recognoscibilă în operă.
Într-un cuvânt, o expoziţie ce (vă) invită... la meditaţie !

Vasile Sărăndan, Avancronica, Arad, nov.2004  

 
  Biografie   |   Sculpturi   |   Texte critice   |   Contact