|
2012, M.A. |
|
2012, Horia Truta |
|
2009, Graiul Maramureşului |
|
2008, Horia Truţă, Dan Demşea |
|
2007, Francois Pamfil |
|
2007, Ana Franca, arhitect |
|
2005, Loredana Nicoară |
|
2005, Gabriel Bonaciu |
|
2005, Aurel Chiriac |
|
2004, Vasile Sărăndan, interviu |
|
2004, Vasile Sărăndan |
|
2004, Onisim Colta |
|
2004, C. Puşcaş |
|
2004, Amedeo Caftangioglu |
|
2000, Pengo Zoltan |
|
2000, Horia Medeleanu |
|
2000, Ioan Moldovan |
|
2000, Gabriela Crişan |
|
1999, Negoiţă Lăptoiu |
|
1997, rev.Silvania |
|
1996, Horia Medeleanu |
|
1986, Octavian Barbosa |
|
1986, Iudit Anghel |
|
1985, Călin Dan |
|
1984, Valentin Stache |
|
De la Sfântul Dumitru….. Dumitru Paina
Vernisată la Galeria Naţională Delta, de ziua Sfântului Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, expoziţia de sculptură a fecundului artist plastic arădean, se va Ă®ntinde pe toată durata lunii noiembrie. Născut la 27 iulie, 1953, Ă®n Livada de Bihor, Dumitru Paina a absolvit Institutul de Arte Plastice “Ion Andreescu”, specializarea sculptură-restaurare, Ă®n anul 1982. Din 1995 funcţionează ca şi lector la Facultatea de Arte Vizuale din Oradea. Membru al U.A.P. Arad.
A avut, până Ă®n prezent, nenumărate expoziţii personale, de grup şi colective, Ă®n ţară şi străinătate. De asemenea, a executat mai multe lucrări monumentale şi ansambluri sculpturale: “Monumentul eroilor”-Hălmagiu, “Fotbalist“- Sebiş, “Arca lui Noe”-Hamburg Donau-Austria.
Expoziţia deschisă acum este un argument Ă®n favoarea predicţiilor făcute cândva de către subtilul critic de artă Horia Medeleanu.
Astfel, indiferent de materialul Ă®n care lucrează ( marmoră, bronz, lemn sau sticlă) Dumitru Paina dovedeşte că a ajuns la o esenţializare a ideilor care-l preocupă, simbolistica numerelor, de exemplu, servindu-i ca un excelent pretext pentru a-si exterioriza obsesiile. Temele dominante par a fi pe mai departe cele ale miracolului vieţii ( Cuplu, Familie, Geneză, Germinaţie) şi a credinţei (Jertfă, Prescură, Catedrala, Semn). Dimensiunea spirituală mi se pare a fi cel mai fericit exprimată Ă®n acea “Cupă” din lemn de paltin, un posibil potir al Sfântului Graal, ce izbuteşte să adune laolaltă atât perfecţiunea circulară a unei mandale, cât şi puterea reunificatoare unei quaternităţi semnificative. De fapt, e o caracteristică a sculpturii lui D.P. că, oricât de mult s-ar Ă®ndepărta de o realitate care l-a inspirat, care i-a trezit impulsul creator, o urmă a acesteia, o engramă, Ă®ntipărită poate chiar Ă®n inconştientul colectiv, se dezveleşte, sau cel puţin, este recognoscibilă Ă®n operă.
ĂŽntr-un cuvânt, o expoziţie ce (vă) invită... la meditaţie !
Vasile Sărăndan, Avancronica, Arad, nov.2004
|