|
2012, M.A. |
|
2012, Horia Truta |
|
2009, Graiul Maramureşului |
|
2008, Horia Truţă, Dan Demşea |
|
2007, Francois Pamfil |
|
2007, Ana Franca, arhitect |
|
2005, Loredana Nicoară |
|
2005, Gabriel Bonaciu |
|
2005, Aurel Chiriac |
|
2004, Vasile Sărăndan, interviu |
|
2004, Vasile Sărăndan |
|
2004, Onisim Colta |
|
2004, C. Puşcaş |
|
2004, Amedeo Caftangioglu |
|
2000, Pengo Zoltan |
|
2000, Horia Medeleanu |
|
2000, Ioan Moldovan |
|
2000, Gabriela Crişan |
|
1999, Negoiţă Lăptoiu |
|
1997, rev.Silvania |
|
1996, Horia Medeleanu |
|
1986, Octavian Barbosa |
|
1986, Iudit Anghel |
|
1985, Călin Dan |
|
1984, Valentin Stache |
|
Un tip de spaţiu architectural Ă®n scuptura lui Dumitru PAINA
Paradoxal există un spaţiu arhitectural şi Ă®n sculptură. Aceasta fiinţează prin utilitatea sensului conferit unei părţi de materie alese special şi metamorfozate Ă®n consecinţă prin intenţia creatoare. ĂŽn extenso la anumiţi sculptori contemporani preocuparea de “formă cu rost” depăşeşte limitele fizice ale obiectului Ă®ntreg, şi, conferă “atingere cu mesaj“ spaţiului conţinut sau adiacent lucrării.
Astfel Ă®n opere recente ale sculptorului arădean Dumitru PAINA este definit şi chestionat cu blândeţe şi linişte un anumit tip de spaţiu arhitectural.Lucrările artistului intitulate : POM OCROTIT, LIVADA, LUMINĂ şi BRAD OCROTIT, conţin şi afirmă tocmai valenţele expresive acestui tip de spaţiu arhitectural.
Cu delicateţea şi candoarea micului prinţ a lui Antoine de Saint Exupery, Dumitru PAINA protejează un univers Ă®ntreg Ă®n POMUL OCROTIT. Sculptura realizată din sticlă şi bronz fascinează şi prin armonia dimensională a unei cuprinderi Ă®ntre mâini ce invită mental şi mai ales spiritual la gestul ocrotitor.
Metamorfozând piatra Ă®ntr–o adiere de vânt a arborilor dintr–o LIVADĂ cei trei copaci de bronz dobândesc lumina spaţiului astfel definit. Gradele de libertate ale obiectului ansamblu se amplifică Ă®n continuu prin ritmul inciziilor şi texturilor parietale din piatră. Lucrarea ne devine familiară ochiului prin calitatea de a reinterpreta un spaţiu urban de tip piaţă, de data asta mineral–vegetală.
Comparabil cu dozajul Ă®nţelept dintre lumină şi Ă®ntuneric din catedrala Notre Damme din Ronchamp, construcţie ce respiră modernitate Ă®n forma aparţinând marelui architect LeCorbusier, sculptura LUMINA este o incursiune cu destinaţie deschisă către metasolar. Inciziile şi perforaţiile difuzate dintr–un bloc, iniţial amorf, de piatră preschimbă material Ă®ntr–o reţea de lumină.
BRADUL OCROTIT este o lucrare care chestionează limita dintre spaţiul de trecere şi cel de răgaz. Portalul trapezoidal cu silueta de casă potenţează calitatea spaţiului Ă®n două tipuri complementare de atitudine : statică şi dinamică. Peisajul de bronz conţinut se detaşează dintr–un albastru ceruleum celest. Formele vegetale plutesc astfel Ă®ntre două lumi posibile. Protecţia derivă Ă®nsă din semnul circular care se Ă®nchide–deschide dual dedeasupra lor şi a noastră.
Seria de lucrări ASCENSIUNE, POMONE şi SAMĂ‚NŢĂ, au Ă®n comun definirea unui spaţiu negativ care suplimentează polemic o anumită cuminţenie a formelor pozitive. Codificarea spaţiului negativ urmăreşte şi Ă®nsoţeşte povestea temei Ă®ntocmai unei geneze narative.De remarcat Ă®n cazul POMONELOR este substanţialitatea discursului artistic validat atât Ă®n lemnul de paltin cât şi Ă®n marmoră.
Suita COROLELOR, realizate Ă®n bronz şi marmoră, permite spaţiului să se anime orizontal Ă®ntr–o infinită creştere ce surprinde minunea deschiderii şi Ă®nfloririi Ă®n frumuseţe a entităţilor de sursă clorofilică.
ĂŽn perfectă armonie dinamică a spiritului apolinic şi cel dionisiac, măiestrit minţii noastre de filosoful Nitche , CUPLURILE semnate PAINA inventariază ipostaze de articulare a dualului unitar. Există– Ă®nafara materiei din lemn de cireş, marmoră, bronz, sticlă – forţă, echilibru dar şi mişcare Ă®ntocmai caracteristicilor vii din conceptul perechii. GERMINAŢIA şi FAMILIA vizează “trei” –ul Ă®n context.
Mai mult decât recunoştinţa creştină, adică smerenia – a stat la clipa binecuvântată de dinaintea lucrărilor ALTAR, CATEDRALĂ, CUPĂ, URSITOARE, PECETAR, si PRESCURĂ. Prin analogie cu o superbă cugetare a poetului român Arghezi care afirmă “înaintea aşternerii unui gând, a unui vers, a unor cuvinte pe o foaie de hârtie omul trebuie să facă o rugăciune pentru tot ceea ce putea să fie scris pe hârtie şi nu este”, aceste sculpturi de Dumitru PAINA au calitatea de a fi semne deschise .
Architect Ana Franca, 22.06.2007
|